De bästa semiautonoma systemen idag

Att transporter inom alla områden så småningom kommer bli helt autonoma är något som de flesta håller med om. Även våra privata bilar kommer vara helt autonoma i framtiden och på marknaden idag finns det flera semi-autonoma system som är i bruk idag.

Desto mer man sätter sig in i hur systemen fungerar, och inte bara vad de kan göra, förstår man hur komplext det är att få ett fordon som ska kunna köra snabbt och långsamt helt autonomt. Det är en enorm utmaning, en utmaning som många tillverkare nu arbetar för fullt med att lösa.

De bästa semiautonoma systemen idag

Cadillac Super Cruise

När Cadillac lanserade detta semi-autonoma system till personbilar lanserade de den som världens första sanna handsfreesystem då det till skillnad från andra bilar inte kräver förarens inblandning. I andra bilar har systemet krävt att man har händerna på ratten eller rör ratten då och då för att systemet ska fortsätta styra. Istället för att kräva förarens händer på ratten finns det en kamera på ovansidan av rattstången som kommer att följa förarens huvudposition när systemet är aktiverat. På detta sätt kan systemet avgöra om föraren är fokuserad på något annat än att övervaka körningen.

Känner systemet av att man inte har uppmärksamhet på körningen kommer bilen på olika sätt uppmana en att fokusera. Det kan handla om ljus på ratten, visuella uppmaningar och olika rörelser i sätet. Går det inte att få föraren att fokusera kommer bilen att stanna och kontakta larmcentral ifall att det skulle vara så att föraren har råkat ut för sjukdom.

Cadillac Super Cruise har som andra system sina begränsningar. I detta fall går det bara att köra på de sträckor som tillverkaren godkänt vilket i dagsläget är alla större motorvägar i USA och Kanada. Cadillac Super Cruise finns i Cadillac CT6, en bil som utmanar de stora lyxbilarna.

Audi Traffic Jam Pilot

Audi Traffic Jam Pilot

Detta system håller på att implementeras i Audi A8 sedan och kommer befinna sig på nivå 3 i SAE:s klassificering för att definiera olika grader av autonomi. Bilen kommer att kunna ta över körningen i hastigheter upp till 60 km/h och i tät trafik. Systemet kommer att styra, accelerera och bromsa och det enda föraren behöver göra är att ta över körningen om systemet uppmanar till det. Systemet kommer också kunna klara av oväntade situationer som exempelvis om en annan bil svänger in nära framför bilen.

För att starta Traffic Jam Pilot trycker man på en knapp på mittkonsolen, släpper ratten och tar bort foten från gaspedalen. Föraren kan nu istället för att fokusera på körningen ägna sig åt aktiviteter som erbjuds i bilens infotainmentsystem eller ta upp mobilen eller surfplattan och se en serie på Netflix, spela sina favoritspel på Pokerstarcasino och Miniclip eller varför inte surfa in på Youtube och fördriva tiden. Behöver man ta över körningen säger systemet till. Det man dock inte kan göra är att sova och anledningen till det är den inbyggda kameran som finns i bilen. När Traffic Jam Pilot är aktiverat kommer kameran att övervaka föraren och skulle ögonen förbli stängda under en längre period kommer föraren att uppmanas att ta över styrningen, en uppmaning som sker i flera steg. Skulle man dock sova så djupt att man inte märker uppmaningarna från systemet kommer bilen att bromsas in tills man står helt still.

Traffic Jam Pilot är ett utmärkt exempel på hur avancerat ett autonomt ett system i en bil kan vara idag. Bilen kan sköta allt själv i en viss trafiksituation, i detta fall i tät trafik och i hastigheter över 60km/h, men föraren måste vara tillgänglig för att kunna ta över styrningen om och när det behövs. Audis Traffic Jam Pilot kommer stegvis att introduceras på marknaden beroende på de juridiska förutsättningarna i de olika länderna.

Tesla Autopilot

Tesla Autopilot

Alla Teslas bilar som tillverkas idag har hårdvaran som behövs för ett semi-autonomt system. Teslas bästa system är svårslaget då den klarar alla situationer helt själv. Det enda som krävs är att man har händerna på ratten. Från början behövdes inte detta men då det lades upp klipp på internet där Tesla-förare klev bak till baksätet och la sig ner för en tupplur infördes kravet på att man har händerna på ratten.

Det uppgraderade Autopilot är helt självkörande och klarar av korta och långa färder. Man kliver in i bilen, säger vart man vill åka och väntar på att bilen kör en dit. Systemet kommer räkna ut den optimala rutten, navigera genom stadsgator, klara av komplexa korsningar och cirkulationsplatser och motorvägar. När man kommer fram är det bara kliva ur vid entrén och bilen kommer gå in i parkeringssökningsläge och leta upp en parkeringsplats och parkera sig själv. När man sedan ska hem igen trycker man på en knapp på mobilen så kommer bilen till dig. Teslas Autopilot är imponerande och var det inte för att man måste ha händerna på ratten skulle det vara möjligt att kalla Tesla Autopilot för helt autonomt.

Comments are closed.