Drönartransporter

Sedan de drönare vi är vana att se introducerades har transportbranschen sett möjligheter med det lilla luftfartyget och drönare har också testats av transportföretag för att leverera paket. En drönare kan oftast ta ett paket i taget och sedan återgå till sin bas, och för att det ska vara miljömässigt fördelaktigt jämtemot vanliga leveranser med lastbilar får inte leveranssträckan vara alltför lång. En drönare bör inte ta över en lastbils jobb utan vara ett komplement och underlätta lastbilens transportsträcka genom att vara ett praktiskt och miljövänligt alternativ för den sista leveranssträckan i glesbefolkade områden. 

Olika klasser av drönare

En drönare är alltifrån de allra minsta som kan köpas i affärer och flygas med kontroll, till de allra största i jätteformat. I Sverige kategoriseras drönare i fyra olika klasser. I kategori 1A är den maximala startvikten mindre än eller lika med 1,5 kilo och flygs inom synhåll för piloten. I kategori 1B är den maximala startvikten mer än 1,5 kilo men mindre än eller lika med 7 kilo och flygs inom synhåll för piloten. I kategori 2 har drönarna en maximal startvikt på mer än 7 kilo och i Kategori 3 är drönarna certifierade för att kunna flygas och kontrolleras utom synhåll för piloten. De som transportbranschen är intresserade av är självklart de i kategori 3.

Från paketleverans till persontransport

Amazon har länge varit seriösa med att vilja erbjuda leverans av paket med drönare, och har testat det med framgångsrika resultat. Deras drönare kallas för Amazon Prime Air och når en altitud på max 100 meter och har en topphastighet på 100 km/h. Drönarna måste i dagsläget återvända till sin bas för laddning efter varje leverans, men ifall det fanns hundratals drönare på basen skulle inte detta vara ett problem. Med nya regler och lagstiftning är Amazons mål att ha en pilot som kontrollerar flertalet autonoma drönare på dess väg till kunden och att kunna leverera paket på max 2,3 kilo inom trettio minuter efter att beställningen är gjord. Detta mål är dock långt borta och är ingenting vi kommer få ta del av inom en snar framtid. Den första kommersiella drönarlinjen är dock öppnad. Dpg Group i Frankrike har fått tillstånd att leverera paket mellan två samhällen i södra Frankrike. Leveranserna kommer ske en gång i veckan till nystartade teknikbolag i regionen på den femton kilometer långa färdleden. Flygplanstillverkaren Boeing har också blandat sig in i drönarnas värld med en design för en fraktdrönare. Den är tänkt att väga cirka 340 kilo och kunna frakta saker på en vikt uppemot drygt 225 kilo. Prototypen är 4,5 meter lång, 5,5 meter bred och 1,2 meter hög. Drönaren är tänkt att drivas av ett miljövänligt elektriskt framdrivningssystem och utrustad med åtta motroterande blad. Prototyputvecklingen av denna pågår för fullt. En annan sorts drönare är världens första passagerardrönare och är utvecklad av det kinesiska företaget Ehang. Drönaren är ungefär i samma storlek som en liten bil och är tänkt att transportera människor kortare sträckor. Passagerardrönaren kan flyga i 100 km/h på en maxhöjd på 3 500 meter i strax över 20 minuter. Drönaren är försedd med luftkonditionering, en 4G-uppkoppling och en läslampa. Allt är förprogrammerat och tanken är att man kliver in och lutar sig tillbaka tills man nått sin destination. Passagerardrönaren styrs och övervakas från en övervakningscentral. Drönare kommer att ta allt mer plats med olika lösningar i framtiden, men med tanke på allt fler drönare i luften så kommer det ta tid att säkerställa säkerhetssystem så att drönare till exempel inte kraschar med varandra.

Passagerardrönaren Ehang

Comments are closed.