Internationell logistik

Internationell logistik

När vi pratar om internationell logistik så syftar vi på logistik på internationell nivå. Det vill säga att varor fraktas tvärs över länder och kontinenter. Denna artikel kan vara intressant för dig som är sugen på att lära dig mer om logistik men även dig som vill förstå marknaden för internationell logistik.

Men var är internationell logistik egentligen?

Internationell logistik är processen för att planera och genomföra effektiv transport och lagring av varor från ursprungspunkt till konsumtionspunkt, tvärs över länder. Målet med logistik är att möta kundernas krav på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt. Ursprungligen spelade logistik den avgörande rollen för att flytta militär personal, utrustning och varor. Även om logistik är lika viktig som tidigare inom militären, används idag logistik mer i samband med att kommersiella varor flyttas inom leveranskedjan.

Många företag är specialiserade på logistik och tillhandahåller denna tjänst för tillverkare, detaljister och andra industrier med stort behov av att transportera varor. Vissa äger hela infrastrukturen, från jetplan till lastbilar, lager och programvara, medan andra är specialiserade på en eller två delar. FedEx, UPS och DHL är kända logistikleverantörer. Vanligtvis äger stora detaljhandlare eller tillverkare större delar av sitt logistiknätverk. De flesta företag lägger dock ut funktionen till tredjepartslogistikleverantörer (3PL).

Logistikens funktioner

Transport och lagring är logistikens två huvudfunktioner. Transportledning fokuserar på att planera, optimera och genomföra användningen av logistiska fordon för att flytta varor mellan lager, detaljhandelsplatser och kunder. Transporten är multimodal och kan inkludera hav, luft, järnväg och vägar. Transporthantering är en komplex process som involverar planering och optimering av rutter och fraktbelastningar, orderhantering, fraktrevision och betalning. Det kan också omfatta gårdsförvaltning, en process som övervakar förflyttningen av fordon utanför tillverkningsanläggningar, lager och distributionsanläggningar. Transportföretag är en viktig aspekt eftersom transportföretagens pris, tillgänglighet och kapacitet kan variera mycket.

Logistikföretag använder vanligtvis ett program för transportstyrningssystem (TMS) för att möta kraven på transportrelaterad logistik. Det finns också nischapplikationer, till exempel gårdshanteringssystem.

Lagring eller lagerhantering inkluderar funktioner som lagerhantering och orderuppfyllelse. Det handlar också om att hantera lagerinfrastruktur och processer – till exempel i ett uppfylldningscenter, där order på varor tas emot, bearbetas och uppfylls (skickas till kunden). De flesta företag använder ett lagerhanteringssystem (WMS) för att hantera flöde och lagring av varor och spåra inventering. De flesta leverantörer av ERP-programvara (Enterprise Resource Planning) erbjuder TMS- och WMS-moduler samt mer specialiserade komponenter för lagerhantering och andra logistikfunktioner.

Tullhantering, eller global handelshantering, betraktas ofta som en del av logistiken eftersom pappersarbetet för att visa överensstämmelse med statliga bestämmelser ofta måste behandlas där varor passerar nationella gränser eller går in i sjöfartshamnar.

Artificiell intelligens (AI) och förarlös fordonsteknologi kommer att spela viktiga delar i hur logistiken fungerar i framtiden. Vissa logistikleverantörer använder redan AI för att bättre spåra paket och förutsäga transportrelaterade problem i leveranskedjan.

Varför logistik är viktigt

Varför logistik är viktigt

Medan leverans av oskadade paket på kortast möjliga tid, alltid varit viktigt i hela leveranskedjan, har det blivit ännu mer uppdragskritiskt under de senaste åren eftersom handeln med omnikanaler, med över-dagen-leveranser, blivit allt vanligare. Sluten konsumenten har blivit mer kräsen och ställer därmed högre krav på detta.

© 2020 Boxed Logistics